Pénteki dugó

Így éld túl a pécsi csúcsforgalmat

Sokat nyavalygunk a péntek délutáni torlódás miatt a pécsi utakon. Ha évnyitók vagy évzárók vannak, vagy ilyesmi, még rosszabb a helyzet. Vizsgáljuk meg, mi is történik ilyenkor, és hogyan élhetjük túl.

Már majdnem ott vagyunk

 

Péntek délutánra mindenki fáradt, ráadásul végre megszabadulhat a napi szartól hétfő reggelig, amint lerakta a kocsit. De oda el kell jutni. Mielőbb!

A hazautat rengeteg forgalmi szituáció nehezíti, amitől felmegy a pumpa az emberben. Mindenkiben. Márpedig ha mindenki sík ideg, az nem oldja meg a problémás közúti helyzeteket. Inkább generálja azokat.

ctrlz

Mitől leszel ideges?

 

Észrevettétek, hogy a taxisok fuvarban nyomják ezerrel, üresen meg csak vánszorognak? Van, hogy hússzal. Nekik mindegy, az aszfalt a munkahelyük.

Aztán mire nagy nehezen lehagyod őket, elgyorsul melletted egy motoros egy keréken. Kicsit lassít ilyenkor az ember, nem akar egy durva baleset közepébe csöppenni önhibáján kívül.

Ez nagyon nem tetszik a mögötted állónak. Egyből rááll a seggedre lökhárítóig, és azzal ad nyomatékot haladási szándékának, hogy kisüti az agyad a reflektor villogtatásával. Bár a kocsisor nem válik ketté szabad utat adva neki, ő kitartó, újra próbálkozik. Egyszer csak sikerül.

Aztán végre elindul a sor. Halad vagy 10 métert.

A melletted álló kocsi ezt is százzal teszi meg, aztán a piroshoz érve satuz. Biztonságos. Ő az a fajta, akinek drága autója van és nem fél használni.

népi füles mázatlan béemvés köcsög
népi füles mázatlan béemvés köcsög

Egy tíz éves Renault Megane-t lenyomni sportkocsival mondjuk nem tudom, mekkora dicsőség. De vannak hátrányosabb helyzetűek is: itt egy Trabant. Na, odalépek!

Közben mindenki dudál mindenkire. Pedig a duda baleset-megelőzésre szolgál, nem kommunikációra. Amikor ledudál valaki, az a bunkó, ha én dudálok rá valakire, akkor is az a bunkó. Akkor ez most hogyan?

Amúgy megfigyeltem, hogy a dudálástól sem megy gyorsabban a sor.

A KRESZ egy elég kötött rendszer, de nem annyira bonyolult. Elvileg mindenki ismeri, aki kocsit hajt. Túl sok választási lehetőséged nincs, csak a szabályok szerint kell közlekedned. Még a jobbkéz-szabályt is meg lehet érteni. Ha egyenrangú kereszteződésben vagy, engedd el azt, aki jobbról jön. A józan paraszti ész meg még egyszerűbb: ha állnak előtted, te se tudsz menni. Ha mennek, te se állsz meg.

Akkor mégis, miért lesznek idegesek az emberek?

 

A stresszt pont az okozza, hogy gyorsan kell reagálni a forgalom változásaira. Valamint az, hogy máshogy tervezted. Már rég ott kéne lenni.

A legjobb, ha felveszed az átlagos tempót és megpróbálod tartani. Ha elfogadod, hogy ezt nem te irányítod, hanem körülötted zajlik, és te csak egy apró eleme vagy, már beljebb vagy.

Fogadd el azt, ami van.

Trafficjam

 

Mit tehetsz még?

 

Amit még tehetsz, hogy a kocsidat igényeidnek megfelelően tisztán tartod, van nálad kaja meg innivaló, és egy jó lemez. (Vagy kazetta.) A zene nekem mindig beválik. Még a pesti dugóban is.

A tanulóvezetővel lehet előzékenynek lenni, nála az alapállás, hogy bénább, mint aki húsz éve vezet. Ezt azért lehet érteni. Ne csesztesd mutogatással meg dudálással! Ha miattad vágják meg, az neki lesz drága. Ráadásul rajta jóval nagyobb a nyomás. Ott a vizsgabiztos, az oktató, tétje van, és az autó is viszonylag új eszköz számára. Türelem.

Figyelj a gyalogosokra, nekik sem jobb. A bringásokra is. Ők mind törékenyebbek is nálad, vigyázz tehát rájuk.

A buszosnak meg ez a munkája. Nekem mindig megköszönik, ha kiengedem őket.

Ha beragadtál, szólj a családnak, hogy késel. Vagy a főnöködnek. Annak méginkább.

Ne állj bele a vitába fölösleges. Mivel mindenki elképesztően jó sofőr Pécsett, kár vitatkozni. Ha nem lenne mindenki ilyen magasan képzett sofőr, nálunk is elterjedt volna az automata váltó.

És a kulturált közlekedés.

1618111
(Forrás: keepcalmandposters.com)

Az én módszerem az, hogy a belvárosig nem megyek el. Előbb bent vagyok bárhol, ha kicsit arrébb rakom le a kocsit és besétálok. Elég egyszerű megfejtés, de működik.

Persze megoldás lehet az is, ha 20 perccel előbb indulsz. A legdurvább pécsi csúcsforgalomból is kikászálódhatsz ennyi idő alatt. Itt ugyanis igazán nagy dugók nincsenek, csak idegbeteg autósok. Meg a néha belassuló, de simán túlélhető kisvárosi forgalom.

oszd meg!