Jack, Tyler, Marla, Bob

A Harcosok Klubja szereplői kitalált alakok, a képzelet szülöttei, hasonlóságuk valós személyekkel csupán a véletlen műve. Olyannyira igaz ez, hogy egyiküket-másikukat maga a főszereplő találta ki. De kiket?

A Fight Club vitathatatlanul kultfilm, sokunk örök kedvence, és az is marad.  Nincs is mit csodálkozni azon, hogy egyre újabb és újabb elméletek látnak napvilágot vele kapcsolatban, ez is csak azt mutatja, hogy foglalkoztatja a rajongókat. Igyekeznek a mélyére látni. És még mélyebbre.

Izgalmas játék ez.

Nem emelem ki pirossal, meg nagy betűkkel, hogy spoiler-alert, mert szerintem nincs ember, aki ne látta volna, és ennek ellenére mégis rákattintana a cikkre – de ha te netán mégis ilyen ember volnál, akkor magadra vess.

fightclub

Szóval azt tudjuk, hogy Tyler Durden a főszereplőnk hasadt személyiségének másik része – a szabad, laza, erős énje, aki egy ideig külön él a narrátortól, aztán együtt, majd igyekszik saját életét élni, és amikor kiderül Jack számára, hogy mi a helyzet, megpróbálja átvenni az irányítást.

I know this, because Tyler knows this.

Azt már Szirmai Gergő, a Hollywood News Agency videobloggere feldobta egyszer, hogy Marla Singer SEM létező személy. Az is meglepett, de van benne rendszer.

jackdurden.com ennél még tovább is megy. Nem csak Marla létezését cáfolja, de igyekszik bizonyítékokkal alátámasztani azt is, hogy Bob ugyancsak a képzelet szülötte. Vagyis azt, hogy Jack, Tyler, Marla és Bob mind ugyanannak az embernek különböző személyiségei.

4in1.

Rengeteg érvet hoz fel a honlap, amik közül néhány igencsak meggyőző, vagy minimum elgondolkodtató. Ezek közül szemezgetek, aztán döntse el mindenki maga, mit gondol. Én is elmondom a végén, amit gondolok.

 

Marla nem létezik

 

Egyrészt gyakran ugyanúgy öltözik, mint Tyler (akiről tudjuk, hogy nem létezik). Itt például nagyon hasonló, gusztustalan műszőrme kabátkát viselnek:

Fight_Club_ruha

Másrészt gyakran tökre úgy is viselkedik, mint Tyler, még a gesztusaik is nagyon hasonlítanak:

Fight_Club_smoke

Aztán olyan is van, hogy úgy hozza a cselekmény, hogy az öltözködése Jackéra hasonlít nagyon. Egy kicsit erőltetett a példa szerintem, de az utolsó jelenetben, hátulról, sötétben, hogy csak a sziluettjük látszik, tényleg van némi hasonlóság:

Marla-and-Tyler

Ennél egy fokkal meggyőzőbb, hogy se Tylernek, se Marlának nincsen tükörképe. Szóval vagy vámpírok, vagy nincsenek. Vagy optikai csalódás az egész, de ismerve Fincher alaposságát, erre azért nem fogadnék.

Fight_Club_reflect

Ha már itt tartunk, jegyezzük meg, hogy Jack valószínűleg nem a Paper Street-i házban lakik, hanem egy hotelben. Akárcsak Marla. Hogy miből lehet erre következtetni? Például abból, hogy a Paper Street elnevezés általában olyan utcákat takar, amik csak papíron léteznek. Megtervezték, de nem építették meg. Jó, ez maximum gyanús, és hozhatók fel ellene ellenérvek is bőséggel. De azért tegyük ide.

Az elmélet szerint egyébként Marla a tisztítóban veszi át az irányítást Jack fölött, amikor férfiruhákat vesz ki egy működő szárítóból, és ad el egy szomszédos használt ruha boltban. Simán előfordulhat, hogy Jack a saját ruháit adja el, így válik meg – női énjének hatására – férfiasságának egy részétől. És erre a témára később visszatérünk még.

Akár ekkor is vásárolhatja azt a koszorúslány-ruhát, amiben egyszer később Marla (Jack?) megjelenik. Ott is emlegetik a használt ruha boltot, hogy onnan származik a ruha. De ez részletkérdés.

Hogy kicsit elkanyarodjunk Marlától (hogy aztán kisvártatva visszatérjünk), lássuk, mikor találkozott először Jack és Tyler. A könyvvel ellentétben (ahol a tengerparton futnak össze) itt Jack egyik repülőútjántalálkoznak, mégpedig úgy, hogy egyik pillanatban még egy nő ül Jack mellett…

Fight_Club_changeover1

…majd következő eszmélésekor már Tyler, ugyancsak nem hétköznapi szemüvegben:

Fight_Club_changeover2

Ráadásul, amikor Tyler felhívja a narrátor figyelmét a vészkijárat fontosságára, a magyarázó ábrákon is található némi furcsaság:

Fight_Club_changeover

Az első képen nő látható, az utolsón már férfi.

Az elmélet szerint ugyanis leginkább Jack női és férfi énje harcol egymással Marla és Tyler alakjában. Még ha össze is jönnek néha, végül ellenségekké válnak, és Jacknek választania kell.

Hogy miért?

Ehhez itt egy igencsak jogos felvetés: vajon miért jelenik meg Marla a hererákosok csoportjában? És miért nem tűnik ez fel senkinek??

Marla

Amikor Jack és Marla leosztja egymás között a segítő csoportokat (már ez is gyanús egyébként), akkor beszélgetnek erről:

Narrator: Okay, good, fine. Testicular cancer should be no contest, I think.

Marla Singer: Well, technically, I have more of a right to be there than you. You still have your balls.

Narrator: You’re kidding.

Marla Singer: I don’t know… am I?

Továbbá lássuk be, hogy erősen jellemző a filmre pénisz-fixáció. Több alkalommal jelenik meg benne műhímtag, a herélés a legkomolyabb szankció, amivel a Project Mayhem fenyeget, Jack bőröndjét meg azért zúzzák le a reptéren, mert valami vibrált benne.

Nine times out of ten it’s an electric razor, but every once in a while… [whispering] …it’s a dildo.

Szóval mi van, ha azért kerül felszínre a normálisnál (ha létezik olyan egyáltalán) sokkal erősebben Jack női énje, mert

 

 

Jack hererákos volt,

 

és elvesztette a férfiasságát? Nem is olyan hülyeség ez, és sok mindent megmagyaráz.

Például azt, mi történik, amikor Marla öngyilkos akar lenni.

marla

Jack félreteszi a telefont, hagyja, hogy történjen, aminek történnie kell, nem avatkozik bele – vagyis számára tökre rendben volna, hogy meghaljon, vagyis az, hogy ő maga, Jack, öngyilkos legyen. Tyler, a férfi énje az, aki kézbe veszi az ügyeket, és megmenti az életét.

Persze lehet máshogy is érteni, úgy, hogy csupán Jack női énje próbált meg katapultálni, ebben az esetben azért fura, hogy a férfi én miért mentené meg… de hát ha nem lenne tele kérdőjelekkel az egész elmélet, nem is lenne igazából izgalmas, nem?

Ha már az ügyek kézbe vételéről volt szó…

selfimpro

Tyler a buszon, alsónemű-modellfiúk képein merengve megjegyzi, hogy az önfejlesztés maszturbáció.

Ha viszont se Tyler, se Marla nem létezik, akkor amikor ők ketten szexelnek, akkor olyankor a valóságban Jack maszturbál. És milyen érdekes, hogy ezen alkalmakkor Jack mindig önfejleszt: edz, olvas ilyesmi.

self-improvement-600

Van még pár érdekes megfejtés a cikkben, de szerintem lépjünk tovább egy szintet.

 

Bob sem létezik

 

Mit tudunk Bobról?

bob

Bob nagy. Hererákos volt, és a hormonkezelések miatt óriási mellei nőttek. Vagyis valahol félúton van a férfi és nő között – akárcsak (legalábbis az elmélet szerint) Jack. Ugye?

Aztán. Kitalált valami edzési módszert (mellizomfejlesztést!), amit éjjel a tévében reklámoznak. Tudod, olyankor, amikor Jack nem tud aludni, és a tévét bámulja.

jacktv

Tudod, azt a tévét, amelyiknek a műsorán még Tyler is felbukkan egy reklámfilmben. (Ott, a jobb szélen.)

tyler_on_tv

Miért ne keverhetné bele a tévében látottakat Jack a saját sztorijába?

Aztán mit tudunk még? Amikor Bob panaszkodik az életéről, elmondja, hogy csődbe ment, elvált, két felnőtt gyereke nem veszi fel neki a telefont…

…és Tyler tipikusan az, aki nem veszi fel a telefont. Marla felveszi ugyan (még a film eleje felé, amikor a narrátor lakása felrobban, és először Marlát hívja), de Jack nem mer beleszólni. “Hallom a lihegésed”, ugye, emlékszünk rá.

Ezt itt csak érdekességképpen: a telefonfülkére, ahonnan Jack mindkettejüket hívja, rá van írva, hogy “No incoming calls allowed”, vagyis hogy nem visszahívható. Tylernek ez persze nem okoz gondot.

phone

Aztán itt egy szintén érdekes párhuzam. Jack – még a repülőn – elmeséli a mellette utazó nőnek, hogy mi a munkája. Termékvisszahívási menedzser. Munkája során sok csúnya balesetet lát, ezek közül egyet nekünk is megmutat a film. Amelyikben a kocsit vezető, valószínűleg igencsak kövér apa beleégett az ülésbe. Nos, az igencsak kövér Bob ugyanazt a kék kockás flanelinget viseli, mint a szerencsétlenül járt sofőr.

bob-car

És még egy. Bob ugyanúgy hal meg, mint Tyler: fejlövéssel, a feje hátulja szétesik. (Erről nem mellékelek képet, ha nem gond.)

Aztán: Bob elmondja Jacknek, hogy újabb zsírleszívása lesz, a nagy mellei miatt. Zsírleszívás. Szappan. Érted.

Ugyanakkor Marla szintén azzal hívja fel Jacket, hogy le fognak rohadni a mellei.

Ha már szóba jött Marla, amikor Jack tőle jön ki a hotelből, a mellvizsgálat után, akkor fut bele az épp (véletlenül!) arra járó Bobba. Akinek a kezében egy doboz fánk és narancs üdítő van, de pont olyan, amilyet a film eleje felé Jack szemetesében is láthattunk.

Ez azért elég durva.

bob-outsideÉs ennél a jelenetnél figyeljük csak meg a kép bal szélét! Egy másik plánban jobban látszik, mi van a falra felírva, négyszer.

likemyself

Szeretem magamat. Négyszer! Jack, Tyler, Marla, Bob.

Ha jobban belegondolunk, olyan jelenet se nagyon van, ahol Bob és Tyler, vagy Bob és Marla együtt látszana… én legalábbis nem emlékszem ilyenre.

Ha elfogadjuk, hogy Bob sem létezik, akkor ő vajon Jack melyik részét jeleníti meg?

Ha tippelni kéne, én azt mondanám, hogy az anyjáról kialakult képét. Az asszonyt, aki felnevelte, és aki az apja helyett is anyja volt.

A film mesél arról, hogy a jelen társadalmat nők nevelték fel (épp ezért miért pont még egy nő jelentené a megoldást a problémáikra? – mondja ezt Tyler, a férfi én, aztán megpróbálja elpusztítani Marlát, a női ént). Miközben az apák vagy ott voltak, de nem vettek részt a nevelésben, vagy ott se voltak, mert mondjuk néhány évente új családot alapítottak, mint valami franchise. A kor férfijainak tehát nem volt valós férfiideálja, legfeljebb történelmi alakokat tudnak felhozni, a médiában látott férfiakat komolyan venni nem lehet.

Ezért aztán nem meglepő, ha Jacknek komoly problémája akad a saját nemiségével. Talán főleg azért, mert ott van előtte ez a torzult anya-kép, akiről nehéz eldönteni, hogy férfias asszony, vagy nőies férfi. A férfikép pedig teljesen hiányzik. A férfivá érés, mint olyan, kimaradt. A pubertást szkippelte, vagy legalábbis nagyon torzan élte meg. Ha hiszünk a betegségeknek lelki eredetet tulajdonító elméletnek, a pszichoszomatikának, akkor ebből simán kialakulhat – például – hererák. Ami pedig végképp összekuszálja a dolgokat. Mert a herék eltávolítása, vagy csak az ettől való félelem (lásd: heréléssel való fenyegetések) tovább roppanthatják az amúgy sem túl stabil személyiséget.

narrator

Minderre logikus válasz lehet a tipikus, erős, karakteres, végletesen férfias, vad és szabad férfi-én életre keltése (Tyler). Aki először kiéli a kisfiúk minden vágyát, verekszik, harci klubot alapít, majd ahogy fejlődik, ahogy az idősebb kornak megfelelő szakaszokon megy át, úgy él, ahogy akar, akkor és úgy szexel, ahogy és amikor akar, később pedig fellázad a felnőttek világa ellen (Project Mayhem). És közben magához ragadja a kezdeményezést, és mindent megtesz a saját túléléséért.

Amire logikus válasz a női én (Marla) megszemélyesítése is.

És eszerint az elmélet szerint az is tök logikus, hogy mindezen torzulások és változások okozóját, az anyát is bevonja a buliba az elme (Bob), hogy feldolgozza az élményt, hogy megértse a folyamatokat, vagy hogy egyszerűen megbüntesse a vélt sérelmekért, a hiányzó apa-kép miatt, mondjuk.

Jack, Tyler, Marla, Bob.

…oké, ez persze csupán egy lehetséges értelmezése a filmnek, lehet, hogy néhány helyen kissé túlzó is. Nem is erőltetném rád, döntsd el, mit gondolsz, vagy hogy gondolsz-e róla bármit is. Az mondjuk látszik, hogy van benne rendszer – de az is igaz, hogy minden őrületnek és kényszerképzetnek, kitalált, egyéni, sajátos valóságnak is megvan a saját rendszere, logikája, amin belül minden a helyén van.

Ha belegondolsz, a saját képed a világról is tök logikusnak tűnik, nem?


 

Forrás: http://www.jackdurden.com/

 

oszd meg!