Hogyan boríts ki egy grafikust? – A tipográfia

Kerning, leading, tracking és a kiborítás egyéb módozatai haladó grafikusbosszantóknak

A betűtípus csupán a kezdet, az alapszint, a grafikushergelés építőköve. Ha igazán komoly eredményeket akarsz elérni, több betűre, esetleg szavakra, mondatokra, sorokra, hasábokra lesz szükséged, és gondos odafigyelésre, hogy a lehető legfájdalmasabb módon helyezd el ezeket egymáshoz képest.

 

1. Például a borzasztó kerning

A leírt betűk között általában van távolság, és általában nagyon nem mindegy, hogy mekkora. Sőt, nem is az a lényeg, hogy ez a távolság mekkora, hanem hogy hogy néz ki a végeredmény.

A grafikus idegesítésének előkészítéséhez alkalmas lehet, ha felteszel neki efféle kérdéseket: Minden betű közé ugyanakkora távolságot kell rakni? Miért nem? Miért nem néz ki jól? Egyáltalán, honnan számítjuk a betű szélét? A legszélső pontjától? A minek a micsodájától? Mi az, hogy base line? Mi az, hogy kerning? Magyar szó nincs ezekre? Miért nincs? Jó, de miért nincs? Egalizálás? De hát az se magyarul van! Ne már, sose hallottam róla. Stb.

Kerning

Az ún. “kerningfigyelés” komoly betegség, bizonyos esetekben súlyossá is válhat, és a legtöbb grafikus garantáltan szenved tőle. Nem tud úgy ránézni semmiféle írott anyagra, plakátfeliratra, üzletnévre, rendszámtáblára, hogy ne szúrná ki az elszúrt kerninget, és ha kiszúrta, az komoly elváltozásokat okoz az agykéreg mimikai izomcsoport mozgatásáért felelős részében, melynek szemmel látható tünete az ún. fintor, elhúzott száj, esetleg megránduló arcizmok, fájdalmas nyögés és/vagy mély sóhaj, majd beletörődő legyintés és/vagy egyszerűen a tárgyról hirtelen elfordított tekintet és a pillanatokkal korábban félbehagyott mondat erőtlen folytatása.

Okoz persze olykor gyerekesen vicces pillanatokat a rosszul (vagy inkább: sehogy) beállított kerning:

enhanced-buzz-21563-1358438603-5 enhanced-buzz-22318-1358438614-10

De a legtöbb esetben egyszerűen csak fájdalmasan szétesik az íráskép, és a végeredmény simán szar. Úgyhogy ha ilyesmiket mutogatsz a grafikusodnak, azzal jó eséllyel megnöveled a feszültségszintjét, ha pedig olyan, előre felmért és eltervezett útvonalon sétáltatod a városban, ahol halmozottan jelen van ez a jelenség, úgy biztos lehetsz benne, hogy a séta végére teljesen kiborul.

ja_zz
JA ZZ – Forrás: Xavier B@Flickr
mind
M I NI ) – Forrás: With Associates@Flickr

A rossz kerning jelenségének saját neve is van, csak hogy tudd:

keming

 


 

 2. A tracking nem megfelelő használata

Mondjuk ha csak simán felveted a grafikusodnak, hogy a kerning és a tracking szerinted ugyanaz, akkor máris sínen vagy, ami a grafikus felbosszantását célzó próbálkozást illeti. Valószínűleg meg fogja próbálni elmagyarázni, hogy a kerning az betűfüggő, a tracking meg ezen túl van, a betűközt jelenti, hogy mennyire szorosan állnak egymás mellett a betűk, vagy mennyire vannak s z é t h ú z v a, de nyugodtan csinálj úgy, mintha nem értenéd a különbséget, és kérdezz rá, hogy akkor most szét kell-e húzni az egész szöveget, vagy mi van:

enhanced-buzz-16627-1358444717-4

Valószínűsíthető, hogy indulattal fog válaszolni, és megígérteti veled, hogy soha, de _s_o_h_a_ nem húzol szét betűt, mert valaki egyszer kitalálta azt a betűt, sokat dolgozott vele, és pont úgy volt az jó, ahogy, és semmi okod nem volt rá, hogy szétcsesszed, és újra elmagyarázza, hogy a betűk közti távolságot hol és hogyan kell beállítani, miért jó ez, és hogy inkább miért ne nyúlj hozzá, és miért bízd a dolgot szakértőre. Csinálj úgy, mintha megértetted volna, hagyd kicsit pihenni a grafikusodat.

Majd egy óvatlan pillanatban tárd elé ezt, vagy valami hasonlót, és várd a hatást:

track

A hatás valamiféle nyugtalanság lesz, vörösödő fej és elmormogott szitokszavak meg effélék, majd várhatóan megígérteti veled, hogy soha, de _s_o_h_a_ nem tolsz trackinget folyó szövegbe, mert az írott szövegnek pont az a lényege, hogy össze vannak kötve a betűk, hát nem igaz, hogy nem látod, miért kell neked egyáltalán beleütni az orrodat olyasmibe, amiről fogalmad sincs, miért nem bízod hozzáértőkre, és egyáltalán, miért nem hagysz neki békét végre, hisz látod, hogy nagyon fáradt, és határidős meló van, és nem is egy, miért nem hagysz neki egy kis nyugtot…

Ígérd meg, hogy nyugtot hagysz neki. Hadd higgye, hogy ezzel végére ért a megpróbáltatásoknak.


 

3. A leading, a kiemelések és a túl sok betűtípus

Amíg a grafikusod a határidőkkel küzd, elmondom, milyen eszközök állnak még rendelkezésedre a bosszantására, hogy aztán végül mindezt egyetlen poszterbe sűrítve mutassuk meg neki.

Ott van mindjárt a leading – az a sortávolság. Viszonylag egyszerű belátni, hogy ha túl szorosan vagy túl lazán vannak a sorok, az nehezíti az olvasást.

leading

Aztán a kezdők gyakori hibája, hogy ha szeretnének valamit kiemelni, azt nem csak egyszerűen kiemelik, de legalább kétféle kiemelést használnak egyszerre, tehát nem csak dőlt betűt vagy vastag betűt vagy aláhúzást, hanem dőlt betűt és vastag betűt és aláhúzást, ami egy kicsit olyan, mint hisztiző kisgyerek, hogy figyeljél már rám, nem látod, hogy neked produkálom magam?!

ARRÓL NEM IS BESZÉLVE, HA CSUPA NAGYBETŰVEL CSINÁLJA UGYANEZT!!!!

SOK FELKIÁLTÓJELLEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ÉS EZ A VÉGTELENSÉGIG FOKOZHATÓ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Aztán, ha az ízlésesség a cél, az is fontos, hogy:

toomuch

Hogy az ékezetes betűkre való odafigyelés fontosságáról már ne is beszéljünk. Az, hogy milyen betűk passzolnak egymáshoz, az tényleg ízlés kérdése, és egyébként is könnyebb megmondani azt, hogy melyikek nem – csak ránézel, és látod, hogy ronda -, így hát neked, aki a grafikus bosszantását tűzted ki célodul, könnyebb dolgod van.


 

 

Persze egy csomó dologról nem beszéltünk még, például a ligatúrákról, az árva sorokról és más hasonlókról, de ennyi tipográfiai alapismeret már bőven elég ahhoz, hogy egy kifinomultan borzasztó, tudatosan felépítetten szörnyű, szofisztikáltan kegyetlen poszterrel lepd meg a munkájával a határidő utolsó másodpercére elkészülő, jóleső érzéssel hátradőlni készülő grafikusodat, angyali mosoly kíséretében, és azzal a megjegyzéssel, hogy pontosan tudod, a szabályok azért vannak, hogy megszegjük őket:

ouch

…aztán fuss, mert hát ki szeretne egy nagy erejű pokolgép közvetlen közelében lenni, amelyet épp élesített az ember.


 

Ha elmúlt a veszély, és úgy döntenél, kiengeszteled a grafikusodat, ajándékozz neki valami tényleg szépet, és ígérd meg neki, hogy soha többé nem fogod bosszantani (de közben persze tedd keresztbe az ujjaidat, és készülj a következő csapásra).

 

http://society6.com/product/bad-typography-is-everywhere--good-typography-is-invisible_print#1=45
Greg Ward @ Society6
lovetypo
a2hmediastudio.com
Moshik Nadav @ behance
Moshik Nadav @ behance

 

oszd meg!