Híres rendezők reklámfilmjei 4 – David Fincher

A szépség, és ami mögötte van. David Fincher: Xelibri – Beauty for sale

David Fincher, a thriller és a meglepő fordulatok mestere, nem játékfilmezéssel kezdte a pályáját, hanem – annyi más, később híressé lett rendezőhöz hasonlóan – reklámfilmekkel és videoklipekkel. Ő rendezte például Madonna: Vouge c. videóját, vagy elment Stinggel New Yorkba (Englishman in New York), de nem csak fekete-fehérben tudott forgatni, mert például George Michael: Freedom-jához is ő főzött teát szupermodellekkel, az elég színes. Vagy a Cradle of Love, Billy Idoltól. A kilencvenes években agyonnéztük ezeket.

Reklámfilmesként meg olyan cégekkel dolgozott együtt, mint a Coca-Cola és a Pepsi, a Budweiser és a Heineken, az AT&T és a HP, a Levi’s és a Converse. Jó sokat melózott a nagyokkal. Közben meg ezt mondta egyszer:

Abszolút ellenzem a kommercializmust. Sose csinálnék olyan reklámot, hogy valaki a feje mellett tartja az árut, és elmondja, hogy az mennyire jó. Ilyet én nem csinálok. A Levis reklámok, amiket csináltam, igazából nem a farmerről szólnak, a Nike reklámjaim se a cipőkről. Az “Instant Karma” szpot a legjobb dolgok egyike volt, amihez közöm volt, és az se arról szólt, hogy “vedd meg ezt a cipőt, ez a cipő majd mindent megváltoztat”, mert szerintem ez hülyeség. Aki önmagán kívül keresi, hogy hogyan lehetne teljes, az tévedésben van, és valószínűleg beteg.

Bár az általam választott videó épp egy divatcikket reklámoz, mégse mond ellent ennek a gondolatnak.

Nagyon sok reklámját láthattuk egyébként itthon is tévében, pont ezért egy valamivel ismeretlenebbet szedtem elő. A Siemens Xelibri jelzésű mobiltelefon termékcsaládját próbálja meg népszerűsíteni. Ha nem hallottál róla, nem a te hibád. A 2000-es évek elején a Siemens megpróbálkozott azzal, hogy vadiúj, futurisztikus kinézetű telefonokba tette a technikai értelemben nem különösebben élenjáró készülékeit, vagyis megpróbálták eladni a formával az átlagosan közepes tartalmat. Két kollekció jött ki, mindkettőben 4-4 bizarr dizájnú készülékkel, sokkal inkább divatkiegészítőnek, mint használati eszköznek szánták. Aztán 2004-ben dobták is a projektet, mert senki nem vette a cuccot.

xelibri

 

És ha megnézed a reklámot (Xelibri – Beauty for sale), az se mond mást, mint a termék. A külső és a belső közti különbségekről mesél, a maga sajátos, de mindenképpen őszinte módján. Egy jövőbeli divatbemutatóra megyünk a nagyon tökéletes modellfiúval, csakhogy a fellépés előtt felfedez magán valami furcsát. De semmi baj, a kreatív arcok megoldják kreatívan. Eközben feltűnnek a telefonok is ugyan, méghozzá úgy, hogy a futurisztikus környezetből egyáltalán nem lógnak ki. Amikor először láttam a reklámot, nem tudtam, mit reklámoz. Feltűntek ugyan a fura telefonok, de megettem, hogy ez a jövőhöz tartozik – szóval nálam abszolút működött a dolog. Van benne divatozás és csillogás-villogás is bőven, zenéje (Goldfrapp), vágása és az operatőri munka egyaránt rájátszik a divatbemutatós hangulatra, a kellékek, díszletek úgyszintén. És mindezeken túl ráadásul nem hazudja azt, hogy a csillivilli külső hiperfrankó belsőt rejt.

Sőt.

A végén a meglepő fordulat sem marad el, ami feltárja az igazságot.

 

 

oszd meg!