Hajléktalanok és a tipográfia

A kézírásodban benne van az egész életed

Létezik egy olyan fogalom, hogy társadalmi felelősségvállalás (angolul CSR, Corporate Social Responsibility). Ez nagyjából arról szól, hogy a vállalatok nem csupán a saját profitjukkal törődnek, hanem figyelembe veszik a társadalom érdekeit, ide értve a környezettudatosságot és a szociális érzékenységet is. Mindez részben törvényben előírt módon történik (szabványok szerint), meg egyre gyakrabban alapfeltételül szabják különféle pályázatok esetében például a környezetre való odafigyelést. (Lásd még: ökológiai lábnyom, Fair Trade és társai.)

De azért ezen felül is terjed, szerencsére. A cégek vezetői kezdenek ráérezni, hogy ebben talán több van, mint letudni egy kötelességet.

Hogy egy-egy kampányszerű CSR megmozdulás mennyiben minősülhet reklámnak, az érdekes kérdés, az én véleményem az, hogy ha mellesleg reklámként is funkcionál, az teljesen oké. És még az sem zavar, ha egy-egy cég azzal teszi vonzóbbá a saját termékét/szolgáltatását, hogy külön felhívja rá a figyelmet, náluk figyelmet fordítanak másokra is, nem csak a pénzzel vannak elfoglalva. (Már amennyiben ez nem képmutatás, ugye.)

slider_03_ourwork_street_6
Az Arrels Foundation önkéntese beszélget barcelonai hajléktalanokkal http://www.arrelsfundacio.org/en

 

Ha azt gondolnád, hogy ez valami olyasmi, amit csak a nagyobb cégek engedhetnek meg maguknak, akiknek telik a profitjából, hogy adakozzanak, hogy energiát fektessenek abba, hogy tekintettel legyenek a társadalom más rétegeire és/vagy a természetvédelemre – ez persze nem igaz, és ezt mind tudjuk jól. Noha könnyű felhozni kibúvóként. Rengeteg módja van a segítésnek, az önzetlenségnek, a tudatosságnak, amik közül jó néhány egyáltalán nem kerül pénzbe, vagy csak nagyon kevés pénzbe kerül. Sőt, olyan is van, ami hasznot hoz, vagy energiát spórol. Tulajdonképpen csak a fantázián meg az elhatározáson múlik, hogy ki mennyi figyelmet fordít rá. Döntés kérdése.

Egy remek példa erre a HomelessFonts kezdeményezés. Elsősorban grafikusoknak lehet érdekes de persze bárki számára hozzáférhető lehetőség. És igazából az ötlet az, ami szerintem megér egy misét.

Az ötlet pedig egyszerű: betűtípusra szükség van, egy grafikus (pláne tipográfus) számára már-már létkérdés, hogy elég font legyen nála, hogy válogathasson, hogy megtalálja a megfelelőt a megfelelő helyre. A fontokért pedig még fizetünk is, ha kell. Miért ne használnánk hajléktalanok kézírását – és miért is ne fizetnénk nekik érte?

(Ha esetleg azt gondolnád, hogy minek fizetni egy fontért, ha ingyen is beszerezhető, megjegyezném, hogy akár már itt elkezdhetsz foglalkozni a felelősségvállalás kérdésével. Ha valaki dolgozott azért, hogy létrehozzon egy olyan betűtípust, ami előtte nem létezett, és ráadásul pénzben határozza meg annak az értékét, és pláne azt is sejtheted, hogy azt a pénzt, amit kap érte, valami tényleg hasznosra tudja fordítani (pl. étel, lakás, élet), lehet, hogy nem hülyeség kifizetni azt. Mindenesetre megfontolandó.)

ana_maria_homeless_font
Ana Maria és az ő mosolya

Az ötlet a spanyol Arrels Alapítványtól származik, és a következő összetevőkből áll:

  • mindenkinek egyedi a kézírása – tehát minden kézírás értékes (hiszen egy élet munkája, tapasztalata van benne)
  • a grafikusoknak úgyis szükségük van egyre újabb fontokra, a kézírásszerű betűtípusoknak meg éppen divatja van
  • a hajléktalanok gyakran koldulnak kartonpapírra írt szövegekkel
  • miért ne húzhatná ki őket a sárból ugyanaz a kézírás, amit koldulásra használnak?

Úgyhogy az alapítvány összehozott egy workshopot, ahol rögzítették a csövesek betűit (jellemzően a kis- és nagybetűs abc-t és néhány fontosabb írásjelet), azt szakemberek digitalizálták, és elkészítették belőle a betűtípusokat.

homeless_handwriting2
Guillermo aláír

Készítettek egy igényes honlapot is a projekthez, ahol bemutatják a fontokat, lehetőség van a vásárlásra, és emellett elolvasható a résztvevő otthontalanok személyes sztorija is. Egyébként már csak ezért is érdemes ellátogatni ide, szerintem. Megismerkedhetsz a magányos művészlélek Guillermóval, a londoni születésű Loraine-nel, akinek egy barcelonai nyaralás során ellopták az iratait, és így került az utcára, és a többiekkel. A lista bővül.

homeless_handwriting_honlap
http://www.homelessfonts.org/

Az ötlet népszerű lett (ehhez persze kellett mindenféle ügyes kampányfogás, neves szakportálokon való megjelenés, én is ott találtam rá), olyannyira, hogy egyre-másra tűnnek fel a fontok reklámanyagokban, csomagolásokon és így tovább. Az már azért jelez valamit.

homeless_handwriting_loraine
Loraine felfedezi a saját betűit egy üveg címkéjén

 

Ez persze csak egy módja a társadalmi felelősségvállalásnak a végtelen számú lehetőség közül – ha engem kérdezel, szerintem elég szép módja -, de ha csak ötletet ad, vagy elgondolkoztat, vagy akár csak eszünkbe juttatja, hogy létezik olyasmi, hogy társadalom, vagy felelősség, vagy vállalás, akkor már nem volt hiába.

http://www.homelessfonts.org/
https://www.facebook.com/homelessfonts

 

oszd meg!