Erőszak a neten

Erőszak a neten. Mert ez bizony az. Erőszak. Mármint a lájkvadászat.

Hol is kezdjem?

V4XBG plusz néhány krix-krax és homályos folt.

captcha

Valahogy így néz ki egy CAPTCHA kód. Ezt arra találták ki, hogy megkülönböztessék a neten az emberi tevékenységet a programokétól. Ez egy afféle kérdés-felelet játék, amit a jelen színvonalon álló szoftverek nem tudnak játszani, de az emberi agy igen. (Általában.)

Ám ezt minden egyes klikknél vagy enternél eljátszani borzasztó macerás és lassú. Ezért csak ott használják, ahol feltétlenül szükséges. A többi esetben marad a veszély.

Mármint annak a veszélye, hogy az oldal, amit éppen nézek egyáltalán nem lehet biztos abban, hogy velem áll kapcsolatban, és nem egy előre megírt programmal.

Így a facebook sem tudhatja biztosan, hogy valóban én lájkoltam valamit, vagy csak egy SPAM kód, amely kihasználja, hogy beléptem a közösségire, majd egy bejegyzésre kattintva megnyitottam egy tuti oldalt. Amit nem kellett volna.

 

 KONTRA 

Kerekded formák, oltári lúzer és nevetséges emberek, nagyon durva vérfagyasztó történések.

Általában ilyesmiket kínálnak, illetve hozzáteszik, hogy: ettől leesik majd az állad, ezt nem bánod meg, te is meglepődsz majd, elakad a lélegzeted, ilyet még nem láttál, stb.

Aztán a betöltődött oldalon nincs semmi, csak reklámok tengere – de azt is kitakarja egy üzenet:

Lájkolj mielőtt megnézed!

Hát nem fogom!!!

Egyrészt, előre mit lájkoljak? Honnan tudjam milyen, tartalom fogad? Másrészt, az erőszakosság belőlem ösztönösen elutasítást vált ki, függetlenül a tartalomtól. Harmadrészt, egy sumák kódsor már lájkolta is – helyettem, a beleegyezésem nélkül. Ez Felháborít.

Nem értem. Mire jó ez?

Aztán odaugrom a saját profilomhoz, megnyitom a tevékenységnaplót, SPAM-nek jelölöm ezt a förtelmet és törlöm az idővonalamról.

Az efféle mocskot nem szeretem takarítani. Nem jó érzés ez. Nincs az a katarzis élmény, mint mikor évente leolvasztom a hűtőt, vagy karácsony után leviszem a már kopár fenyőfát és felporszívózom a helyén maradt zöld tű-szőnyeget. Inkább hasonlít ez a közeli emésztőgödör felől szálló legyekhez, kiktől meg kell védeni a jól megérdemelt vasárnapi ebédet.

Ez a jelenség a porszívó-ügynök netes megfelelője. Ha sikerül is leráznom, akkor is akar még egy nevet. A következő áldozatét. A likevadász oldal kihasználja a facebook idővonalának sajátosságait. Ismerőseim tevékenységét tárja a szemem elé.  A kód kiagyalói abban reménykednek, hogy ha egy barátom már beleesett a csapdába, akkor én is azonnal kattintok. Ha így is teszek – akkor sem nekik szól ez a bizalom, hanem a barátomnak.

Csak a mohóság elárulja őket. A túlzott erőszakosság, a “borítékolt élmény” – mind árulkodó jelek.

A legtöbb szélhámosság a kapzsiságot használja ki. Én inkább lemondok a beígért szép dolgokról, a gazdagságról, a tuti élményről, ha valami gyanús. Győzött a bizalmatlanság. Megint. De vajon jól van ez így?

 

 PRO 

Lájkokat – népszerűséget lehet másként is gyűjteni. Mert a lájk valójában egyféle népszerűségi mutató. Növelése pediglen lehetséges: érték teremtéssel. Esetleg kitartó munkával.

Vagy egy elborult ötlettel:

(A klipet a norvég Ylvis csapata azért készítette, hogy népszerűsítsék saját showműsorukat. A videó nézettsége jelen pillanatban 446milliónál jár. Az pedig nem kevés.)

oszd meg!