Cuphead – amikor egy játék művészet

30-as évekbeli jazz rajzfilm agymenés

Fiatalabb koromban viszonylag sokat játszottam számítógépes játékokkal, aztán teljesen lejöttem róla. Nem azért, mert én aztán nagyon felnőttem, még csak elpocsékolt időnek sem éreztem a dolgot. Sőt! A játéknak fontos szerepe van az ember életében, bármilyen játékról is legyen szó. Egyszerűen csak azt éreztem jó 10 éve, hogy a számítógépes játékok nem képesek újat nyújtani, megújulni. Nem tesznek mást, minthogy ismétlik magukat. Persze évről évre jobb grafikával, de igazából ugyanazok a játéktípusok kerülnek terítékre évről évre.

pic00

Aztán belefutottam a kanadai Chad és Jared Moldenhauer testvérpár ötletéből kinőtt, elsőre teljes elmebetegségnek tűnő fejlesztésébe. Ez a Cuphead. A játék formavilágát egy nagyon bizarr 1936-os japán propagandafilmből kölcsönözték, amiben a gonosz imperialista Miki egér japánra támad. A film elemzésétől most eltekintenénk, de feltétlenül tessék belekukkantani:

A független kanadai MDHR stúdió első játéka nagyon eredeti és teljesen szokatlan világba kalauzol bennünket, amit a 30-as évekbeli jazz zenéje koronáz meg. A játék főhőse a japán filmben látható csészefejű fazon, akinek “koponyájából” vidáman táncoló szívószál kandikál ki. A csészecsávónak a játék kooperatív módjában segítője is akad Mugman (bögreember) személyében.

A sztori egy elvesztett fogadás mentén rajzolódik ki. Egy elvesztett fogadás mentén, ami az ördöggel köttetett. El tudjátok képzelni, hogy a gonosz nagyúr milyen behajtókat küld a szereplőkre. Ők a főellenségek, és jó sok van belőlük.

Én régen imádtam a boss fight-okat, szóval nekem ez így megfelel. Talán nem vagyok ezzel egyedül.

A génmanipulált szotyolától a a kisrépákat lövő nagyrépáig számos para zöldséggel találkozhatunk, de lesznek itt rovarok, hüllők, emberek… meg minden. Bunyós béka, szemeit pattogtató kísértet vonatban, madáretetőbe szorult óriáskeselyű, szugerasárkány. El tudod képzelni? Ha nem, akkor nézd meg a saját szemeddel:

A játék készítői az ugrálós-gyűjtögetős részt, ami a platformjátékokat jellemzi, a minimálisra csökkentették. A főellenségek vannak végig fókuszban. Mindez 2D ben. 2D-ben! Hurrá! A fegyvereink az utolsó checkpoint szerint megmaradnak, életeink száma végtelen.

Xboxon már elérhető, PC-n hamarosan. Első ránézésre egy napot örömmel adok a játéknak az életemből. Úgy tűnik mégis megéri az ördöggel kockázni, mert ha vesztesz, annak következményei a maguk szadista módján roppant szórakoztatóak.

oszd meg!