10 tanítani való filmszlogen (a.k.a. tagline)

Egyetlen mondat a filmplakáton. Ha rosszul van megírva, elfelejted, amint elolvastad.  Ha jól van megírva, megjegyzed egy életre. 

Tagline: a film rövid, lényegre törő jelmondata. Elsősorban marketing célokat szolgál. Célja a figyelemfelkeltés, a közönség bevonzása. Nem ritkán egy kérdés, amire a mozi ad választ. Vagy egy frappáns szójáték. Vagy sűrített hangulatdózis. Olykor egymondatos, lezáratlan történet. A lényeg, hogy kíváncsivá tegyen, hogy berántson.

Összeszedtünk 10 olyat, amiknek ez sikerült.
(A screenrant.com válogatása alapján, némileg más sorrendben, és további információkkal kiegészítve.)

 

10. Haláli hullák hajnala

Best-Movie-Taglines-Shaun-of-the-Dead
Romantikus komédia. Zombikkal.

Ez egy nagyon vicces film, annak ellenére, hogy brit, hogy zombis és hogy romkom. Azt a sokat használt és nagyon jól bevált módszert követi, hogy összevegyít két teljesen különböző műfajt. De a nagy többséggel ellentétben nem csinál ebből titkot. Sőt. És ettől jó ez a tagline szerintem: bevállal.

Merthogy ez tényleg romantikus komédia elsősorban, az, hogy vannak benne zombik is, mellékkörülmény.

(Ilyen szempontból rokonságot mutat némiképp a The Walking Dead című sorozattal.)

 

9. A delfin napja

Best-Movie-Taglines-Day-of-the-Dolphin
Véletlenül kiképzett egy delfint, hogy ölje meg az államok elnökét.

A Robert Merle regénye alapján 1973-ban készült filmben egy tudós megtanít néhány delfint beszélni. A delfineket aztán ellopják, és fel akarják őket használni egy merénylethez. A doktor utánuk ered.

A sztori már így leírva is elég meredek, nem? A tagline nemkülönben erősen meghökkentő. A filmet lehet persze halálosan komolyan is venni – azoknak, akik ezt az utat választják, a tagline is komolynak hangzik. És persze nézhető az abszurditásának figyelembevételével is – ebben az esetben a tagline-t is abszurdnak fogod olvasni. Szóval, bár maga a mondat nem egy nagy szám, sőt, mégis sikerült úgy megírni, hogy mindenki azt vegye le belőle, amit akar. Ez pedig nem kis teljesítmény.

 

8. Superman (1978)

Best-Movie-Taglines-Superman
Hihetetlen, de igaz: egy ember, aki repül

Ma már kicsit nehéz elképzelni, hogy volt idő, amikor a szuperhősök nem számítottak a mindennapok részének, és nem jött ki évente X képregényfilm, különféle szuper adottságokkal rendelkező, alsónadrágjukat a nadrágjukon kívül hordó alakokkal. Pedig voltak ilyen idők. 1978 előtt. Az nagyon régen volt.

Szóval egy Superman nélküli világban egy olyan ígéret, hogy ebben a filmben márpedig valaki repülni fog, de tényleg, elég menő lehetett.

 

7. Jurassic Park

Best-Movie-Taglines-Jurassic-Park
65 millió éves kaland

Már eleve a plakát tanítani való. (Tanítják is, szerintem.) Ikonikus, emblematikus, bárhol felismered, működik. Mint egy jó logó.

A film szintén filmtörténelmi jelentőségű. A vizuális és hanghatások Oscart is érdemeltek.

Ehhez a minőséghez járt egy rendes tagline – és lett is. Kalandfilm, azt mondja, és ehhez csupán egyetlen apróságot tesz hozzá: azt, hogy mikor kezdődött ez a kaland. 65 millió éve. Az… az nagyon sok! Az sokkal régebben volt, mint 1978. Akit akár csak kicsit is érdekelt a téma, az harapott rá, szerintem, mint raptor az őslénykutatóra.

 

6. Quiz Show

Best-Movie-Taglines-Quiz-Show
Ötvenmillióan nézték, de senki nem látott semmit.

Ez teljesen úgy hangzik, mintha valami bűvészmutatványról szólna. És hát valami ilyesmiről is van benne szó.

Robert Redford rendezése a televízió hőskoráról szól, amikor nézők millióit ültette a képernyők elé egy-egy kvízműsor, és amikor valaki ünnepelt hős, címlapsztár lehetett csak azért, mert sorra nyerte a vetélkedőket. És arról a botrányról, amikor kiderült, hogy emögött óriási átverés van, hogy a műsorok készítői befolyásolták a műsormenetet, hogy minél több nézőt, minél több szponzort, és így minél több bevételt szerezzenek. A nézők bizalma egyszerre megingott a médiában.

A bizalom azóta sem állt helyre, úgyhogy a tagline nem csupán a mutatvány leleplezésére céloz, de ugyanakkor nagyon ismerős félelmeket és gyanúkat is piszkál. Azt a paranoiát öntözgeti, melynek táptalajt az ehhez hasonló botrányok biztosították. Az meg izgalmas tud tenni, a paranoia.

 

5. A cápa 2.

Best-Movie-Taglines-Jaws-2
Amikor már azt hitted, biztonságos a víz…

Az első cápa-film szintén filmtörténeti klasszikus. (Ismét Spielberg a rendező. A másodiké nem, azt Jeannot Szwarc rendezte.) Olyannyira, hogy a második részt is szerintem simán kajálták volna az emberek akkor is, ha nem írnak rá mást, mint a címét. Rádióreklámnak is elég lett volna pár taktus a zenéjéből.

Viszont ez az igen jól kitalált befejezetlen mondat nem vesz el a hatásból, inkább hozzátesz. Tudja ugyanis azt a trükköt, hogy önmagában is megállja a helyét. Ha kihagyjuk a ‘cápa’ szót a plakátból (meg a rajzot is), akkor is pontosan tudod, hogy folytatódik a mondat.

 

4. A dolog

Best-Movie-Taglines-The-Thing
Az ember a legmelegebb búvóhely

Amit ez a mondat tud, az szerintem elég ritka.

Egyrészt elárul egy keveset a történetből – nem sokat, épp csak sejtet, de az önmagában elég ahhoz, hogy kíváncsi legyél a folytatásra. (Már ha kíváncsi vagy az ilyesmire általában.)

Másrészt nem a főszereplők nézőpontjából mesél el valamit, hanem a dolog nézőpontjából. Ez elég bizarr szerintem.

Harmadrészt pedig van benne valami melegség is… ami ebben az összefüggésben meglehetősen ellentmondásos, akár felkavaró is. Sőt, félelmetes.

Szóval ez egy ilyen három-az-egyben megoldás.

 

3. Szellemirtók

Best-Movie-Taglines-Ghostbusters
Kit hívhatnál?

Oké, ha valaki erre az írásban feltett kérdésre nem feleli gondolatban (vagy aká hangosan is), hogy ‘Ghotsbusters!‘, akkor valami kisiklott az univerzumban.

(Egyébként a film marketingje zseniális. Egyrészt ugyanolyan erős emblémát találtak ki neki, mint a Jurassic Parknak, másrészt hozzácsaptak egy slágert is. És bár a dal nem hangzik el magában a filmben, az első részben mármint, mégis működik szlogenként. És még a filmet is nagyon szerettük, ráadásul. Nem egy utolsó reklám maga a termék, szerintem.)

 

2. Alien – Nyolcadik utas a halál

Best-Movie-Taglines-Alien
Az űrben nem hallatszik a sikolyod

Elég hátborzongató, nem? Szerintem is.

Mielőtt a mozikba került volna, a potenciális nézők nem tudhatták pontosan, hogy az a zöldes fényű, tojásszerű izé a plakáton olyasmi, amitől félni kell. Azt látták, hogy ilyen idegenszerű, valami szerves, és hogy nagyon zöld, meg hogy nagy feketeség van körülötte.

De a mondat ott mindenki számára világossá tette, hogy itt rettegésre számíthat, anélkül, hogy megmondta volna, mitől. Az pedig még félelmetesebb egy fokkal, az ismeretlen. Mindezt pedig távol mindentől, elszigeteltségben, teljesen kilátástalan helyzetben.

Ráadásul az űrben tényleg nem terjednek valami jól a hangok…

 

1. Legenda vagyok

Best-Movie-Taglines-I-Am-Legend
Az utolsó ember a Földön nincs egyedül

Hadd idézzek egy sci-fi történetből magyarázat helyett:

A legviccesebb horrorsztori mindössze két mondatból áll: “Az utolsó ember a Földön a szobájában ült. És akkor kopogtak az ajtón… ” 

Két mondat és a végén három pont. Természetesen nem a két mondat a horror, hanem a három pont (…)

Ez Fredric Brown És akkor kopogtak című novellájának eleje, és asszem minden benne van, ami a Legenda vagyok tagline-jának horror aspektusát illeti. Ez már önmagában is zseniális lenne szerintem (még akkor is, ha nyúlás), de azzal, hogy ebben a mondatban benne van a remény is, rátesz még egy lapáttal. Nekem nagyon tetszik.

Bár az is lehet, hogy a kutyára céloznak… ha így van, az legalább olyan szép,  mint a remény. Szerintem.

 

(via: screenrant.com)

 

oszd meg!